دسته بندی

گرافیت

فروآلیاژها

اخبار فولاد

تحلیل جهانی

مقالات تخصصی

رویدادهای داخلی

آخرین اخبار

استفاده از فولاد کم کربن و کم الاینده در ساختمان سازی

استفاده از فولاد کم کربن و کم الاینده در ساختمان سازی  فقط 4 یورو در هرمتر هزینه اضافی دارد .             

اولیویر واسارت مدیر عامل شرکت ارسلورمیتال استلیجنس در مصاحبه با فست مارکتس اظهار داشت:((اگر از 20نفر در صنایع عمران وفولاد بپرسید فولاد سبز چیست؟ 40 پاسخ متفاوت دریافت خواهید کرد. در نبود استانداردهای مشخص، سیستم باید تعریف خاص خود راداشته باشد. تحت ابتکار کربن زدایی صنعتی (IDDI) دولت های انگلستان، هند آلمان وامارت متحده عربی و کانادا در کنفراس تغیرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP26) که سال گذشته برگزار شد متعهد گردیدند اقدام به خرید فولاد با آلایندگی کربن پایین برای پروژه های عمومی نمایند که فرصتی منحصر به فرد را برای کاهش آلاینده ها در اختیار صنایع قرار می دهد. واسارت می گوید:(( این علامتی واقعا خوب است که دولت ها خودشان از توسعه فولاد سبز حمایت میکنند. اگر این اتفاق رخ دهد، بسیار مهم خواهد بود.)) او می افزاید: در برخی حوزه ها بخش خصوصی در خط مقدم است و البته بخش دولتی که زیرساختارها را مد نظر قرار می دهد نیز یک مصرف کننده بزرگ فولاد خواهد بود. این مسلما باعث فشاربر توسعه فولاد سبز در بازار خواهد شد. این ارزشی اضافی برای ساختمان از منظر زیست محیطی به دنبال خواهد داشت. از نظر من این، موضوع باید در کل چرخه حیات ساختمان مورد توجه قرار گیرد. فولاد محصول مهم برای چرخه ی اقتصادی و برای نسل های آینده است که می توان با هزینه بسیار پایین زیست محیطی، آن را ذوب کرد و از نو مورد استفاده قرارداد. بخش عمران حدود 40 درصد گازهای گلخانه ای در سطح جهان را تشکیل می دهد که ناشی از مصرف موادی هم چون فولاد و هم چنین گرمایش  سرمایش نور است.محصولات فولاد طویل مورد استفاده در ساختمان همانند میلگرد، تیرآهن، سپرکوب، ستون ها و میلگرد کلاف عمدتا از طریق کوره های قوس الکتریکی تولید می شوند که خوراک آن ها فلزات قراضه آهنی بازیافت شده است.این روش باعث تولید آلایندگی کربن پایین تری از فناوری های مرسوم کوره های بلند در کارخانه های فولادسازی می شود تامین برق از طریق تولید مواد تجدید پذیر برای تامین برق کوره های قوس الکتریکی، میزان آلایندگی را هر چه بیشتر کاهش می دهد. واسارت با تایید این موضوع می گوید:وقتی فولاد را در یک کوره قوس الکتریکی تولید می کنیم، میزان آلایندگی کربن آن کمتر از فولاد تولید شده در کوره های بلند مرسوم است که این به دلیل استفاده از فلزات قراضه است. اگر یک ارزیابی چرخه حیات(LCA) در خصوص محصول نهایی انجام دهیم، می بینیم که بخش بزرگی از بار زیست محیطی، تولید برق مورد استفاده برای ذوب فولاد است که تولید آن کشور به کشور و منطقه به منطقه متفاوت است. LCA که تاثیر زیست محیطی محصول را برسی می کند طیفی کامل از فرآیندها شامل آلیاژها و خریدها برای کارخانه های فولاد سازی را پوشش می دهد. با استفاده از برق تجدید پذیر و فلزات قراضه بازیافت شده، میزان آلایندگی دی اکسید کربن را کاهش می دهد آرسلورمیتال دارای بیانیه های محصولات زیست محیطی (EPDs) برای میلگرد حاوی 300 کیلوگرم CO2e در هرتن 333 کیلوگرم در هرتن برای تیر آهن و 370 کیلوگرم درتن برای سپرکوب است.این نمایانگر آلایندگی به مراتب کمتری در یک کوره قوس الکتریکی است که انرژی غیر تجدید پذیر استفاده می کند و میزان شدت آلایندگی CO2e آن 600 تا 800 کیلوگرم در هر تن است. برای فولاد تولید شده از طریق یک کوره بلند،میانگین آلایندگی CO2 در هر صنعت دوهزار و 200کیلوگرم درهر تن است.

  قابلیت بازیافت نامحدود

واسارت می گوید: فولاد دارای پایداری قوی است زیرا از قابلیت بازیافت نامحدود برخوردار است این چیزی است که صنعت فولاد باید آن را برای همگان تشریح نماید. هزینه تولید فولاد، دی اکسید کربن است و این موضوعی روشن است که نمی توانیم کتمان کنیم و البته اهداف روشنی نیز برای کاهش آن به میزان35درصد در طرح آرسلورمیتال اروپا تا سال 2030 و آلایندگی صفر تا سال 2050 داریم. آن چه که باید در نظر بگیریم هزیه های مواد جایگزین برای محیط زیست است. حتی با کاهش آلاینده ها با استفاده از فولاد مناسب در جای مناسب،میزان تولید آلاینده دی اکسید کربن از هر جایگزین دیگری کمتر خواهد بود.از نظر من فولاد ماهیتی سبز دارد اما باز هم به دنبال کاهش آلایندگی آن هستیم. این شرکت،فلزات قراضه را از عرضه کنندگان در شعاع 200 کیلومتری کارخانه خود خریداری می کند.به گفته وارسات، این صنعت 95 تا 100 درصد فلزات قراضه فولادی رابازیافت میکند.هزینه های اضافی فولاد سبز،ارزش اضافی برای بخش عمران به دنبال دارند. اومی گوید:تاثیر این اضافه بها از منظر مقیاس ساختمان ناچیز است. در یک ساختمان، شما حداکثر40 کیلوگرم در هر متر مربع دارید:اگر ساختمان از فولاد سبز با اضافه بهای 100 یورو در هرتن ساخته شده باشد رقم آن کمتر از چهار یورو در هرمتر مربع خواهد بود.

اجبار برای کربن زدایی

او بر این باور است که کمسیون اروپا (EC) قانونی راتصویب خواهد کرد که همگان را وادار به کربن زدایی می نماید مشابه با قوانین مصرف بهینه انرژی. کمسیون اروپا به تدریج سقف ها را کاهش می دهد تا همگان وادار به کربن زدایی شوند. ما همین روند را یک دهه پیش در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها شاهد بودیم. من انتظار دارم این اتفاق در خصوص دی اکسید کربن هم رخ دهد. علاوه بر مقررات اضافه بها و هم چنین مشوق ها نیز می توانند به طراحانو مالکان برای کربن زدایی کمک کنند. آرسلورمیتال خاطر نشان می سازد که رویکرد کلی استلیجنس، تولید فولاد نازک تر، سبک تر و با عملکرد بالاتر است. مصرف بخش های نیازمند فولاد با قدرت فولاد با قدرت بالا. اجازه تکمیل روند بهینه سازی ساختمان را داده و بنابراین دارای پتانسیل کاهش آلایندگی کربن یه ساختمان تا54 درصد و درعین حال افزایش انعطاف پذیری و اقتصاد سازه است. انگلستان از ابتکار تحول انرژی لندن(LETI) برای محدود کردن کربن در ساختمان استفاده می کند وقوانین کاهش کربن فرانسه و هند نیز نشان گر حداکثر میزان دی اکسید کربن درهر مترع مربع فضای ساخته شده هستند. بخش عمران از گذشته در زمینه بازیافت فعال بوده واکنون 99درصد فولاد حاصل ساختمان های تخریب شده بازیافت می شوند.البته از نظر واسارت، چرخه ی حیاط کامل باید از مرحله طراحی مد نظر قرار بگیرد.

 کاربردی مجدد و باز استفاده

واسارت می گوید: ما باید از صنعت عمران برای طراحی عدم کهنه ومتروک شدن ساختمان ها حمایت کنیم ما باید از آن ها حمایت کنیمو به آن ها کمک نماییم تا ساختمان های با عمر بالاتر بسازند. سپس می توانیم به راحتی اقدام به تحول و تعیین کاربری مجدد ساختمان ها برای افزایش چرخه ی حیات آن ها کنیم.در بین تمامی مواد، فولاد دارای بالاترین سطح بازیافت است. ما باید تا حد امکان در باره بازاستفاده از فولاد فکر کنیم.طراحان باید مصرف فولاد رابهینه سازی کنند به ویژه فولاد با کربن پایین که می توان آلایندگی کربن یک ساختمان رابین50 تا60 درصد در مقایسه با روش های مرسوم ساختمان سازی کاهش دهد. واسارت می گوید:ما به عنوان یک تولید کننده در حال انجام وظیفه خود برای کربن زدایی از تولید فولاد و امکان پذیر ساختن عرضه مواد کربن زدایی شده به بازار هستیم. ما باید نقش خود را ارایه محصولات دوست دار محیط زیست ایفا نماییم. طراحی نیز نقش واقعا بزرگی از طریق انتخواب مواد مناسب و استفاده از آن در مکان مناسب و البته استفاده از فولاد مناسب دارند.

فولاد سبز

به گفته واسارت، تقاضا برای محصولات فولاد طویل با کربن کاهش یافته آرسلورمیتال به دنبال آغاز سیستم ایکس کارب(XCarb) در سال گذشته برای تولید فولاد محصولات بازیافت شده و تجدید ناپذیر( فولاد تولید شده در کوره های قوس ااکتریکی با استفاده از 100درصد از فلزات قراضه و کل برق تولید شده از منابع تجدید پذیر) رشت یافته و به رشت خود در سال های آینده نیز ادامه خواهد داد. این به دلیل تلاش طراحان و مالکان سازنده برای جست و جوی جایگزین های در قبال کربن زدایی از پروژه های آنان است. او می گوید: این بازاری در حال توسعه است. ما باید اجازه دهیم بازار پتانسیل خود را آزاد کند. از مفهوم طراحی تا خرید تحویل واقعی یک ساختمان با محصولات طبیعی بین 5تا10 سال زمان خواهد برد یعنی الان وقت کربن زدایی و استفاده از مواد جایگزین در دستور کار طراحان ساختمان است.واسارت معتقد است فولاد سبز طراحی ساختمان ها و اسناد مناقصه ها نمایان خواهد شد و شرکت های ساختمانی از آن طی چند سال آینده استفاده خواهند کرد.مشتری نهایی یعنی مالک ساختمان در نهایت پیرامون استفاده از فولاد سبز تصمیم گیری خواهد کردواسارت می گوید: کسانی که بالاترین نقش را در استفاده از مواد سبز دارند، مالکان ساختمان ها و دفاتر مهندسی هستند شرکت های ساختمانی نیز خواهان آن هستند که به عنوان شرکت های سبز دیده شوند.آن ها نیز به روش ساخت خود توجه دارند و برخی از آن ها به مالک ساختمان توصیه می کنند بنای خود را با روشی مسوولانه تر بسازد.مثلا اگر موضوع شمع کوبی را مد نظر قرار دهیم. می بینیم که تصمیم گیری در این خصوص بیشتر در دست مراجع عمومی است زیرا ما عمدتا در باره سرمایه گذاری های زیر ساختاری صحبت می کنیم. به همین دلیل است که بسیاری از پروژه های قبلی در چارچوب Ecosheetpile Pius تحویل شده اند. و اسارت در خاتمه می گوید: ما نمی توانیم وقت نسل بعد را تلف کنیم. با فولاد تولید شده از مواد بازیافتی و تجدید پذیر در روش ایکس کارب که امروزه در بازار موجود است، ما در مسیر درست قرار داریم.

منبع : ماهنامه پردازش

جدیدترین مطالب مرتبط