دسته بندی

گرافیت

فروآلیاژها

اخبار فولاد

تحلیل جهانی

مقالات تخصصی

رویدادهای داخلی

آخرین اخبار

تولید کنندگان جهانی فروآلیاژها در جهان

در این مقاله قرار است درباره بزرگترین تولید کنندگان جهانی فروآلیاژها صحبت کنیم. فروآلیاژ یا Ferroalloy نوعی آلیاژ دارای آهن است که به صورت ماده افزودنی به مذاب فلز اضافه می‌گردد و باعث ایجاد یکسری تغییرات دلخواه در فولاد و آلیاژهای آهنی می‌شود. با توجه به کاربرد بالای فولاد و آلیاژهای آهنی، استفاده از فروآلیاژها بسیار رواج پیدا کرده است.

اما در خصوص بزرگترین تولید کنندگان جهانی فروآلیاژها لازم به ذکر است که در حال حاضر چین توانسته بازار این مواد را در دست گرفته و بزرگترین تولید کننده این دسته از آلیاژهای صنعتی لقب بگیرد. طبق آمارهای منتشر شده، کشور چین نزدیک به 50 درصد از تولیدات این مواد را به خود اختصاص داده است. بعد از چین، کشورهایی مانند هند، اوکراین، کره جنوبی، برزیل، آفریقای جنوبی و … در رده‌های بعدی قرار دارند.

ذکر این نکته لازم است که این مواد آلیاژی دارای انواع مختلفی هستند. در نتیجه با توجه به پراکندگی منابع این آلیاژها، قطب‌های تولید کننده هر کدام از انواع مختلف فروآلیاژها نیز متفاوت هستند. به عنوان مثال، فروسیلیکومنگنز یکی از مهمترین و پرکاربردترین نوع فروآلیاژها است. آخرین آمارها نشان می‌دهد که چین 64 درصد از تولید فروسیلیکومنگنز را در اختیار خود دارد. بعد از آن هند با 14 و اوکراین با 6 درصد بزرگترین تولید کنندگان این دسته از مواد آلیاژی هستند.

فروکروم یکی دیگر از انواع این آلیاژهای صنعتی است. آفریقای جنوبی چیزی نزدیک به سه چهارم ذخایر کرومیت جهان را در اختیار دارد. اما بخش عمده‌ای از کرومیت آفریقای جنوبی به کشور چین صادر می‌شود. چین بزرگترین تولید کننده فروکروم در جهان است و 39 درصد از تولیدات این ماده را به خود اختصاص داده است. آفریقای جنوبی 29 درصد از تولیدات فروکروم جهان را در اختیار دارد. بعد از آن قزاقستان با 12 درصد در رتبه سوم قرار داشته و کشورهای دیگری مانند هند، برزیل و … نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

یکی دیگر از مهمترین انواع این محصولات آلیاژی، فروسیلیس است. چین 61 درصد از تولیدات جهانی این ماده را در اختیار داشته و بعد از آن کشور نروژ با 6 درصد در رتبه دوم قرار دارد. کشورهای مالزی، بوتان، برزیل و … از جمله دیگر کشورهای تولید کننده فروسیلیس در جهان هستند.

در خصوص فرومنگنز نیز لازم به ذکر است که چین 36 درصد از تولیدات جهانی این محصول را در اختیار دارد. بعد از چین، هند با 15 و ژاپن با 8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. فرونیکل هم دسته‌ی دیگری از این محصولات است. چین نزدیک به 50 درصد از تولیدات فرونیکل جهانی را در اختیار داشته و بعد از آن اندونزی و ژاپن با 8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. برزیل و کره جنوبی نیز از جمله دیگر کشورهای تولید کننده فرونیکل هستند.

بزرگترین تولید کنندگان جهانی فروآلیاژها

 

اطلاعاتی درباره تاریخچه فروآلیاژها

استفاده از موادی مانند فروسیلیس در حوزه متالورژی، قدمتی بیش از صد سال داشته و قبل از سال 1900 این مواد با استفاده از مواد احیا کننده تولید شده و در مصارفی خاص مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

با این وجود، تاریخچه تولید فروآلیاژها به شیوه امروزی به سال 1920 برمی‌گردد. در آن زمان این محصولات با استفاده از کوره بلند تولید شده و برای بهبود خصوصیات فولاد مورد استفاده قرار می‌گرفتند. لازم به ذکر است که فروآلیاژهای تولید شده در آن زمان کیفیت و عیار پایینی داشتند.

 

نکات کوتاهی درباره خصوصیات فروآلیاژها

همانطور که در بخش قبلی هم ذکر شد، فروآلیاژها دسته‌ای از آلیاژهای آهن هستند که به منظور ایجاد ساختاری خاص در مواد آلیاژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از مواد آلیاژی، ساختاری شکننده و نامناسب دارند و در نتیجه استفاده از آن‌ها به تنهایی در صنایع مختلف ممکن نیست اما ترکیب این مواد با فولادهای آلیاژی باعث ایجاد خواصی مطلوب در فلز می‌شود. از جمله مهمترین انواع فروآلیاژها می‌توان به فروسیلیکومنگنز، فروکروم، فرووانادیوم، فروتیتانیوم، فرومولیبدن، فرومنگنز و … اشاره کرد.

فروآلیاژها نسبت به فولاد نقطه مذاب پایین‌تری دارند. در نتیجه اضافه کردن آن‌ها به مذاب فولاد باعث می‌شود قبل از اینکه فولاد ذوب شود، این ماده ذوب شده و تاثیرات لازم را بگذارد. در خصوص روش تولید این مواد نیز لازم به ذکر است که این محصولات در دو روش کوره بلند و کوره قوس الکتریکی تولید می‌شوند که امروزه روش کوره بلند کاربرد کمتری دارد.

روش‌های تولید فروآلیاژها

 

مهمترین کاربردهای فروآلیاژها کدامند؟

فروآلیاژها دسته‌ای از مواد آلیاژی هستند که به منظور بهبود خواص در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهمترین کاربردهای این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اکسیژن زدایی: وجود اکسیژن در فولاد و آلیاژهای آهنی باعث ایجاد یکسری حفره‌های خاص در فولاد شده و خواص مکانیکی آن را به شدت کاهش می‌دهد. روش‌های مختلفی برای اکسیژن زدایی از آهن و آلیاژهای آن وجود دارد، اما در این بین، استفاده از فروآلیاژها گزینه‌ای مطلوب‌تر است. اضافه کردن عناصری مانند فرومنگنز یا فروسیلیس باعث حذف کامل اکسیژن‌های موجود در فولاد شده و در نتیجه خواص مکانیکی فولاد را نیز حفظ می‌کند.
  • آلیاژی کردن فولاد: یکی دیگر از کاربردهای مهم این مواد، ایجاد خواصی جدید در فولاد و به اصطلاح آلیاژی کردن آن است. از جمله مهمترین فروآلیاژهای آلیاژساز می‌توان به فروکروم، فرومنگنز و فرووانادیوم اشاره کرد. به عنوان مثال اضافه کردن فروکروم به فولاد باعث بهبود ساختار آن شده و استحکام فولاد را بالا می‌برد. از طرفی از فروکروم برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی فولاد استفاده می‌شود. همچنین فرومنگنز باعث افزایش استحکام فولاد فاز گاما می‌شود.
  • عمل تلقیح در ریخته گری: یکی از مهمترین حوزه‌ها در تولید آلیاژهای آهنی، حوزه ریخته گری است. استفاده از فروآلیاژها در این حوزه باعث ایجاد تغییر در شرایط و پارامترهای انجماد آهن مذاب می‌شود که به این عمل، عمل تلقیح گفته می‌شود. اضافه کردن این مواد به آهن مذاب قبل از انجام فرایند ریخته گری باعث پراکندگی یکنواخت دانه‌های کریستالی در تمامی مذاب آهن می‌شود. در نتیجه این اتفاق، سختی شمش‌های فولادی را پس از انجماد افزایش داده و شکنندگی آن را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. از جمله مهمترین فروآلیاژهایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به فروسیلیس و فرومنگنز اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله در خصوص بزرگترین تولید کنندگان جهانی فروآلیاژها صحبت شد. چین بزرگترین قطب تولید کننده این محصولات در جهان است و بیش از 50 درصد از فروآلیاژهای دنیا در این کشور تولید می‌شود. علاوه بر چین، کشورهایی مانند کره جنوبی، برزیل، ونزوئلا، هند، اوکراین، آفریقای جنوبی و … نیز جزو بزرگترین تولید کنندگان این محصولات به حساب می‌آیند. از جمله مهمترین انواع فروآلیاژها می‌توان به فروسیلیکومنگنز، فروکروم، فرووانادیوم، فروتیتانیوم، فرومولیبدن و … اشاره کرد.

از جمله مهمترین کاربردهای این مواد آلیاژی می‌توان به اکسیژن زدایی از فولاد، آلیاژ سازی و عمل تلقیح در ریخته گری اشاره کرد.

جهت مشاوره در خصوص سفارش انواع فروآلیاژ و تامین مواد اولیه با کیفیت داخلی یا وارداتی با قسمت بازرگانی توسعه صادرات رادآرون در ارتباط باشید.

جدیدترین مطالب مرتبط