دسته بندی

گرافیت

فروآلیاژها

اخبار فولاد

تحلیل جهانی

مقالات تخصصی

رویدادهای داخلی

آخرین اخبار

مقایسه سهام شرکت‌های معدنی به نسبت شرکت‌های فناورمحور

وب سایت «MINING.COM»، تعداد ۵۰ شرکت برتر معدنی جهان را بر اساس ارزش جاری بازار رصد کرد و ارزش بازار این ۵۰ شرکت در پایان سال ۲۰۲۲، در مجموع به حدود ۱٫۳۹ تریلیون دلار رسید.

ارزش جاری پنج شرکت برتر فناورمحور حدود ۴٫۵۵ تریلیون دلار در ابتدای سال ۲۰۲۳ است که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۲٫۹ تریلیون دلار کاهش را نشان می‌دهد. این رقم با مجموع ارزش جاری حدود ۴۵۴ میلیارد دلاری شرکت‌های برتر در حوزه معدن قابل مقایسه است.

 

 

نادیده گرفتن این واقعیت سخت است که تنها با سرمایه شرکت اپل حتی پس از کاهش نزدیک به ۷۵۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲، می‌توان ۱۰۰ شرکت معدنی با ارزش دنیا را خرید و حتی با مابقی سرمایه شرکت اپل می‌توان هزینه تولید معدن مس در طول سه سال و هزینه خرید سنگ‌آهن حمل شده از طریق دریا در سال ۲۰۲۲ را پرداخت کرد.

در حالی که مواد معدنی و فلزات حیاتی اکنون به بحث ژئوپلیتیک تبدیل شده‌اند و اقتصادهای توسعه‌یافته سرانجام با این واقعیت مواجه هستند که تا حد زیادی از دور زنجیره تامین کالاهای سخت (منابع طبیعی) جهانی خارج شده‌اند، می‌توان عنوان کرد که هنوز میان ارزش‌گذاری نسبی دارایی‌های مجازی و دارایی‌های واقعی یک گسل بزرگی وجود دارد.

ارزش جاری بازار شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک یا نتفلیکس نشان می‌دهد که سرمایه کافی برای گذار به اقتصاد مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد. هر چند این واقعیت با اولویت آشکار و اعلام شده ما مبتنی بر آینده اقتصاد پایدار برای فرزندان مغایرت دارد و نباید به اشتباه از این مسئله به این نتیجه رسید که برخی محدودیت‌های مالی برای اهداف انتخابی وجود دارد.

جدیدترین مطالب مرتبط