دسته بندی

گرافیت

فروآلیاژها

اخبار فولاد

تحلیل جهانی

مقالات تخصصی

رویدادهای داخلی

آخرین اخبار

گام به گام با نحوه تولید فروتیتانیوم

فروتیتانیوم یک فروآلیاژ است که ترکیبی از آهن و تیتانیوم) تیتانیوم تقریباً در همه ی موجودات زنده، آب ها و خاکها حضور دارد و از لحاظ فراوانی نهمین عنصر پوسته زمین است) با بین 10-20٪ آهن و 45-75٪ تیتانیوم و گاهی مقدار کمی کربن می باشد. این ماده در ساخت فولاد به عنوان ماده تمیز کننده آهن و فولاد استفاده می شود. تیتانیوم با گوگرد ، کربن ، اکسیژن و نیتروژن بسیار واکنش پذیر است و ترکیبات نامحلولی ایجاد می کند که آنها را در سرباره ایزوله میکند،بنابراین برای اکسیدزدایی و گاهی اوقات برای گوگرد زدایی و نیتروژن زدایی استفاده می شود.

تولید فرو تیتانیوم

فروتیتانیوم در خانواده آلیاژها قرار می‌گیرد که می‌توان آن را با ترکیب آهن کم کربن و همچنین قراضه تیتانیوم (با مقدار ۳۰ تا ۷۰ درصد) تولید کرد. امروزه فروتیتانیوم اغلب از طریق ذوب قراضه تیتانیوم با آهن در کوره القایی تولید می­‌شود. به این طریق که این مواد را در کوره های القایی و کوره های قوس الکتریکی تا حدود 1100 درجه سانتی گراد حرارت میدهند و ذوب میکنند و سپس این مواد مذاب را با یکدیگر مخلوط میکنند.

گام به گام با نحوه تولید فروتیتانیوم:

برای ساخت فروتیتانیوم، باید از یک سری ماده اولیه استفاده کرد. این مواد عبارت‌اند:

  • ایلمنایت
  • پرووفسکیت
  • کنسانتره سرباره

هر چند باید اشاره کرد که برای تولید فروتیتانیوم، می‌توان از مواد دیگری که دسترسی ساده‌تری دارند، مانند فروسیلیکون تیتانیوم، استفاده کرد. همچنین از قراضه تیتانیوم برای ساخت تیتانیوم های درصد بالا یعنی بالای 70 درصد استفاده میکنند . گاها برای تولید فروتیتانیوم از مواد در دسترسی از جمله فروسیلسکون-تیتانیوم استفاده میکنند.

برای استفاده از این عناصر، تنها کافی است تا آن‌ها را در کوره‌هایی مانند کوره قوس الکتریکی یا القایی قرار داده و تا دمایی نزدیک به دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد حرارت دهیم. بعد از آن این مواد ذوب شده و در نهایت با یکدیگر ترکیب می‌گردند.

البته باید اشاره کرد که این ماده همچنین می‌تواند به کمک احیا آلومینیوترمیک ایلمنایت هم ساخته شود.

محصول حاصله تقریبا حاوی 40 درصد وزنی تیتانیوم، 8 درصد وزنی آلومینیوم و به همراه مقدار متعادل آهن می­‌باشد. این ترکیب در فرمولاسیون بسیاری از مفتول­‌ها یا پوشش­‌های الکترود­های جوشکاری کاربرد دارد.با توجه به اینکه مهم­ترین کاربرد تیتانیوم، زدایش کربن و نیتروژن و اکسیژن از فولاد است، بهتر است فروتیتانیوم اولیه تا حد امکان کم­ترین مقدار این عناصر را داشته باشد. به همین دلیل، فروتیتانیوم معمولاً بر اساس درصد تیتانیوم قیمت گذاری می­‌شود.

عنصر پایه و اصلی سازنده فرو تیتانیوم ، تیتانیوم می باشد .تیتانیوم فلزی به رنگ خاکستری – نقره ای، سبک وقابل انعطاف است.این فلز با تشکیل حدود63/0 درصد وزنی از پوسته زمین از لحاظ فراوانی نهمین عنصر و بعد از آلومینیوم ، آهن و منیزیم چهارمین فلز صنعتی فراوان در پوسته زمین می باشد.فلز تیتانیوم تقریبا در اکثر سنگ های معدنی و رسوبی یافت می شود ، بطوری که تاکنون 70 نوع سنگ معدن مختلف حاوی عنصر تیتانیوم شناخته شده است . از بین این ترکیبات ایملنایت و روتیل عملا جهت استخراج اکسید و در ادامه آن فلز تیتانیوم مورد استفاده قرار می گیرند.

ایملنایت:

ایلمنایت ماده معدنی اكسیدهای تیتانیوم و آهن با فرمول شیمیایی FeTiO₃،یک جامد سیاه رنگ یا خاكستری با قابلیت ضعیف مغناطیسی می باشد. این كانی یكی از مهمترین كانی های اقتصادی تیتانیوم است كه به صورت دانه های پراكنده در سنگهای آذرین به ویژه بازیک تشكیل میشود. ایلمنایت در سیستم هگزاگونال متبلور میشود و وزن مخصوص آن g/cm 3 4/5-5 می باشد. رنگ این كانی سیاه میباشد اما گاهی به رنگ قهوهای هم دیده میشود و دارای خواص مغناطیسی است.بلورهای ایملنایت شکننده است ودارای سطح شکست صدفی می باشد.جلای فلزی مات و كدر دارد، اما ورقه های نازک آن نیمه شفاف می باشد، سنگ معدن ایلمنایت نسبت به روتایل در طبیعت از فراوانی بیشتری برخوردار بوده و از این جهت به عنوان مهمترین منبع تیتانیوم شناخته شده و مورد استفاده قرار میگیرد. ایلمنیت در تهیه اکسید تیتانیم که در صنایع رنگ سازی، کاغذسازی و پلاستیک به عنوان ماده رنگی، براق کردن سطح فلزات، لعاب، لاستیک سازی، شیشه، فایبرگلاس، سرامیک، الکتروسرامیک و . . . مصرف می‌شود، کاربرد دارد.

سنگ معدن ایملنایت از فراوانی زیادی در طبیعت برخوردار است بدین لحاظ بعنوان مهم ترین سنگ معدن تیتانیوم شناخته و استفاده می شود.ایملنایت معمولا با مقداری مگنتیت در سنگ های رسوبی و آذرین دیده می شود. در این سنگ ها ایملنایت به صورت رشدی با مگنتیت پدید می آید. ایمنایت در کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا ،نروژ ، فنلاند، مالزی ، هند ، اسپانیا و آفریقای جنوبی یافت می شود.

کنسانتره سرباره:

در تولید فرو تیتانیوم  از سرباره خرد شده(کنسانتره)  استفاده می شود.سرباره به انگلیسی ( Slag) محصولی مصنوعی و جانبی است، که به هنگام جداسازی آهن در کوره‌های ذوب آهن از ناخالصی‌های موجود در سنگ آهن به وجود می‌آید.

قیمت فروتیتانیوم:

جهت اطلاع از قیمت فروتیتانیوم با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. مواد فروتیتانیوم را متناسب با درصد تیتانیوم موجود در ساختار آن به دسته های گوناگونی تقسیم بندی می کنند. به طور کلی فروتیتانیوم در بازه 65 الی 75 درصد وجود دارد که هر کدام دارای کاربری های مختلفی هستند. شما عزیزان می توانید جهت خرید فرو تیتانیوم با شرکت توسعه صادرات رادآرون ارتباط برقرار کنید.

 

جدیدترین مطالب مرتبط