سرباره کوره بلند

سرباره کوره بلند محصول فرعی غیرفلزی است که طی فرآیند تولید آهن از کانه آهن و قراضه آهن بدست می‌آید. این سرباره به طور عمده حاوی سیلیکات‌ها، آلومینا سیلیکات‌ها و کلسیم – آلومینا – سیلیکات‌ها است. سرباره مذاب که عمده گوگرد موجود در مواد اولیه را جذب کرده، تقریبا 20% وزنی آهن تولیدی را تشکیل می‌دهد. 

نام تجاری:سرباره کوره بلند- سرباره خنک شده- کوره بلند فومی- سرباره منبسط شده- سرباره گندله‌ای- سرباره دانه‌ای-Slag blast furnace

انواع سرباره

  • سرباره خنک شده با هوا
  • سرباره دانه‌ای
  • سرباره گندله‌ای
  • سرباره کوره بلند فومی یا منبسط شده

مواد متشکله اصلی سرباره عبارت است از: MgO , Al2O3 , SiO2 , CaO که جمعا ۹۰ درصد سرباره را تشکیل می‌دهند. ۱۰ درصد بقیه عبارتند از: CaS , MnS, MnO , FeO و غیره.

سرباره

سرباره کوره بلند

سرباره کوره بلند محصول فرعی در تولید آهن خام از سنگ معدن و کک می باشد که نوع گرانوله شده آن به دلیل داشتن حالت آمورف از لحاظ خواص هیدرولیکی فعالتر از نوع کریستالی بوده و لذا امکان استفاده از آن در صنعت سیمان وجود دارد. هدف از این کار تجربی بررسی خواص گیرشی خمیر و استحکام مکانیکی ملات ساخته شده از سیمان پرتلند سفید حاوی ۰% و ۱۰% و ۲۰% و ۳۰% ( درصد وزنی سیمان) سرباره گرانوله شده کوره بلند (GBFS) می باشد. 

 

کاربرد سرباره

سرباره محصولی غیر طبیعی و مصنوعی است و از صنعت متالورژی می باشد که به هنگام تولید آهن در کوره های آهن گدازی سرباره مذاب به وجود می آید که پس از سرد کردن آن در مصارف گوناگون به کار میرود. اعم از سیمان های سرباره ای ، پشم سرباره، مواد نسوز، بالاست راه آهن، مصالح زیرسازی جاده، مصالح سنگی آسفالت، بتن و … .

روش های سرد کردن سرباره : 

ماده مذاب سرباره که به دلیل سبک تر بودن، بالاتر از آهن مذاب قرار می گیرند باید از کوره خارج شوند تا به صورت مصالح دانه ای درآید. برای سرد کردن سرباره از دو روش استفاده می شود.

سرد کردن در هوا که به آهستگی انجام می گیرد

در این روش به دلیل داشتن شرایط و زمان کافی برای سرد کردن، سرباره به آهستگی سرد میشود و به شکل بلوری سخت و بسته می شود. سرباره تولید شده در این روش را برای ساخت بالاست راه آهن، مصالح زیرسازی جاده ها، مصالح آسفالت و بتن مورد استفاده قرار میدهند. 

سرد کردن سریع سرباره توسط آب

 این روش سرباره مذاب را سریعا در استخرهای آب سرد خالی می کنند و در همین حال به کمک جریان شدید آب، آن را به صورت دانه ای در می آورند.

محصولات مرتبط

فروآلیاژها